Mala-meditasjon

Malameditasjon er en meditasjonsform der du bruker et mala-kjede. Malakjedet består av 108 perler, og har en såkalt guruperle og en dusk i enden.

Kjedet brukes til å holde telling under mantra-meditasjon, og kan også brukes som pynt.

Slik gjør du mala-meditasjon:

1.         Velg et rolig sted der det kjennes godt å være, og du vet du ikke blir forstyrret. Ha på deg varme, behagelige klær.

2.         Sett deg komfortabelt; på en yogamatte eller et pledd på gulvet med bena i kors, eller i en stol/sofa. Hold ryggen rett (legg om nødvendig en pute bak korsryggen) og lukk øynene.

3.         Trekk pusten dypt og rolig noen ganger. Kjenn at du er til stede i deg selv.

4.         Hold malaen i din dominante hånd, med guruperlen/dusken mot deg. Kjedet skal gå over din ringfinger, og du bruker tommelen til å flytte perlene fremover mot deg, én av gangen. (Se illustrasjon)

Slik holder du malakjedet i hånden

5.         Si mantraet inne i deg og kjenn på vibrasjonen av det; si mantraet én gang for hver perle. Merker du at tankene løper av sted til noe annet, så bare bring bevisstheten tilbake til mantraet. Fortsett 108 ganger rundt kjedet (du trenger ikke å holde telling, ettersom du kjenner guruperlen når du kommer rundt).

6.         Hold øynene igjen mens du mediterer, og pust dypt og rolig.

7.         Når du kommer rundt og kjenner guruperlen kan du enten stoppe, eller snu kjedet og gå tilbake igjen en runde til. Du skal aldri krysse over guruperlen, bare snu og gå tilbake.

8.         Du kan ta én runde, eller så mange runder som du ønsker.

Få noen forslag til mantraer

Last ned denne oppskriften (inkludert mantraer) som .pdf

Se alle de fine malakjedene

Rull til toppen